Komik Ini

My Photo
Komik Al-Fityan | Hasil garapan pena pelukis dan penulis muda Bumi Kinanah. Merupakan antara satu wacana dakwah Islami yang diadun dalam bentuk yang lebih kreatif dan inovatif. [Peringatan] Segala hasil karya di dalam blog ini adalah hakcipta komuniti ini. Anda dilarang untuk mengambil mana-mana kandungan yang tersiar di sini tanpa izin mereka yang berkaitan. Sebarang kemusykilan, sila hubungi pihak admin di alamat: alfityan[dot]moderator[at]gmail [dot]com

27 Februari 2010

TUTORIAL LINEART/INKING

Setelah melalui beberapa siri bengkel, pihak kami telah mendapati salah satu kelemahan yang boleh diperbaiki lagi untuk menjadikan hasil karya yang bermutu dan menarik adalah stroke/lineart. Setelah proses lakaran selesai, kebanyakan pelukis kurang peka pada stroke yang dihasilkan semasa proses inking. Pemilihan pen yang baik amat perlu bagi menjamin hasil scan yang terang dan tidak comot. Proses inking (stroke)  amat penting untuk memudahkan proses digital editing kelak bagi melicinkan gerak kerja designer. 

Semoga tutorial kali ini dapat memberi input dan panduan berguna untuk sahabat-sahabat semua. Marilah sama-sama kita memperbaiki hasil karya kita untuk Islam!


2 ulasan:

meo188 berkata...

erm... cikit je?

tq

mienx berkata...

wah....
syukran3... :D

(walOpon aq tak pandai melukis..) =(